Saturday, January 16, 2010

Barracuda.... er leeft er een onder mijn boot tegenwoordig


Barracuda's, zijn snelzwemmende, agressieve vissen. De grote soorten kunnen zwemmers en duikers aanvallen en komen zowel langs de kust als ver in open zee voor. Barracuda's leven doorgaans in scholen en vallen andere in scholen levende vissen aan. De eieren worden vrij in het water afgezet en drijven tot ze uitkomen in de bovenste waterlagen. In de Middellandse Zee en oostelijke Atlantische Oceaan komt S. sphyraena voor, die tot een meter lang kan worden.

In de tropische en subtropische zeeën komen 18 soorten voor. Een typische vertegenwoordiger is de Atlantische barracuda. Deze lijkt, met zijn langgerekte lichaam van meer dan anderhalve meter en zijn spitse kop, op een snoek. Zijn onderkaak die wat naar voren steekt, is voorzien van spitse, krachtige tanden. Hierdoor ziet hij er angstaanjagend uit.

De barracuda is een solitair levend dier dat op allerlei vissen jaagt. Wanneer hij zich bedreigd voelt of wanneer hij geprovoceerd wordt valt hij ook mensen aan. In de paaitijd komen de barracuda's in groepen bijeen.

Afijn, er leeft er een van 1,5m onder mijn boot, ik heb al een paar keer een foto proberen te nemen, maar het water is troebel en als ik dicht genoeg bij (1m)ben past het beest niet meer in het beeld. Ik lees nu zelf ook dat ik toch geen ruzie met ze moet maken.

Sja, hoe moet ik nu de onderkant van mijn boot schoonmaken, die is heel erg smerig (antifouling doet niet veel) en mijn schroefas is volledig verdwenen in de pokken etc.. Tot op heden ging hij/zij toch heel rustig een stukkie verderop zwemmen als ik te dicht bij kwam met mijn grote gele flippers trouwens.

2 comments:

  1. Mijn ervaring is dat die beesten je niet lastig vallen als je rustig in de buurt bent.
    Ze zijn wel nieuwsgierig naar alles wat glimt.

    Gewoon je ding doen...

    ReplyDelete
  2. geef m een jenevertje, blijft ie kalm!!

    ReplyDelete